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Journée SFA / Renault / SNCF
Acoustique
&
Techniques n° 44
ptimizing the acoustic package of a vehicle requires
the identification of the sources radiating in the interior
cavity and the analysis of the way they propagate, taking
into account the reflections (with or without absorption)
and the diffractions that occur on the different surfaces.
The «Vehicle Acoustic Synthesis Method» (VASM) has been
developed in order to separate insulation and absorption
problems by calculating the Sound Pressure Level at ear
points from the combination of sound
power measurements and acoustic transfer functions
panel/ear measured or simulated -with Ray-Tracing
methods- for the middle and high frequency range.
The first implementation of the «Vehicle Acoustic Synthesis
Method» [1] has been carried out using the classical p-p
sound intensity technique on a 4-wheels roller-testbench
with all powertrain operating sources. In order to maintain
a
δ
p-I index below 10 [2], we have had to mock-up the
complete interior with 100 mm thick foam blocks having
an absorption and insulation role. The transfer functions
had to be measured therefore in a second step with the
vehicle in serial conditions, using a monopole source and
microphones positioned on the panels.
We have developed the second generation of the "Vehicle
Acoustic Synthesis Method" using microflown
®
intensity
Vehicle Acoustic Synthesis Method 2
nd
Generation:
an effective hybrid simulation tool to implement
acoustic lightweight strategies
Arnaud Duval
Centre of Acoustic Technology
Dämmstoffwerk 100
38524 Sassenburg
Germany
Tél.: +49 5371 724 392
E-mail : aduval@sassenburg.faurecia.com
Jean-François Rondeau,
Romain Bossart,
Guillaume Deshayes,
Francis Lhuillier
Faurecia, Acoustics and Soft Trim
Division R\&D Centre
ZI
BP 13
08210 Mouzon
France
Tél. : +33 3 24 22 74 79
E-mail : jrondeau@mouzon.faurecia.com
Laurent Gagliardini
PSA- Peugeot Citroën
Centre Technique de Vélizy
Route de Gisy,
78943 Vélizy-Villacoublay
France
Tel : +33 1 57 59 36 60
E-mail : laurent.gagliardini@mpsa.com
Abstract
Compared to the 1st generation of the «Vehicle Acoustic Synthesis Method» [1] where the
source strength characterization was performed using the classical p-p sound intensity
technique, the 2nd generation validates the implementation of the microflown® pressure-
particle velocity probes for both sound intensity and transfer functions measurements without
moving the probes and without any specific measurement environment.
This new measurement technique allows to speed-up the measurement protocol by four:
performing the «Vehicle Acoustic Synthesis Method» on a complete car with all powertrain
operating sources then requires only two weeks. Moreover, intensity maps are more refined
and unsteady operative conditions like run-ups becomes feasible.
The originality of this approach consists in the simulation of the acoustic package by
introducing the insulators in the model as a modification of the power injected in the car
compartment (simulated for example by simple Transfer Matrix codes or SEA models or
even measured), and as a modification of the cavity transfer functions according to the
modification of absorption properties. Using a Ray-Tracing simulation, this method becomes
100 \% numerical on the acoustic treatment for the middle and high frequency range. The
«Vehicle Acoustic Synthesis Method» appears to be well fitted in order to demonstrate
\textsc{faurecia} lightweight noise reduction strategy, that is based on an optimized trade-off
between good insulation and broadband absorption.
Résumé
Comparée à la première génération de la «Vehicle Acoustic Synthesis Method» [1] (Méthode de
Synthèse Acoustique Véhicule) où l’identification des sources était menée à l’aide de sondes
intensimétriques p-p classiques, la deuxième génération valide l’utilisation de sondes pression-
vitesse particulaire p- u microflown® à la fois pour les mesures d’intensité et de fonctions de
transfert sans déplacer les capteurs et sans environnement de mesure spécifique.
Cette nouvelle technique de mesure permet de réduire la durée des essais par quatre : il
est alors possible de réaliser la «Vehicle Acoustic Synthesis Method» (Méthode de Synthèse
Acoustique Véhicule) sur un véhicule complet toutes sources opérationnelles en moins de
deux semaines. De plus, les cartographies d’intensité sont plus précises et peuvent être
réalisées pour des sources instationnaires comme les montées en régime.
L’originalité de la démarche réside dans la simulation des insonorisants, pour l’isolation
par une modification de la puissance injectée dans l’habitacle (simulée par exemple par de
simples codes matrices de transfert ou par des modèles SEA ou encore à l’aide de mesures
de TL) et pour l’absorption par une modification des fonctions de transferts habitacle suivant
les impédances de surface des panneaux. Combinée à la simulation Tirs de Rayons, cette
méthode devient 100 % numérique pour les traitements insonorisants en moyennes et hautes
fréquences. La «Vehicle Acoustic Synthesis Method» (Méthode de Synthèse Acoustique
Véhicule) permet ainsi le déploiement de la stratégie de réduction de poids Faurecia qui est
basée sur un compromis optimal entre bonne isolation et absorption large bande.
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